Hoofd leeg, heerlijke zomer achter de rug, nu weer aan de slag!!

In juni plaatste ik een oproep op LinkedIn over mijn boek in wording ‘Krachtig Vakmanschap’. Ik stelde vragen aan jullie en vroeg om hulp. Mijn eerste vraag is nog steeds relevant, de tweede is afgerond:

  1. Ken jij of ben jij iemand die net iets anders doet / heeft / kan, waardoor of waarmee hij / zij jonge mensen inspireert tot leren?
  2. Welke boekomslag spreekt het meest aan?

Om maar met de 2e vraag te beginnen:

Een boekomslag maken was best ingewikkeld voor mij: wat spreekt aan? Wie bereik ik met de omslag? Wat moet er wel en niet op staan? De achterflap tekst was al klaar, nu nog een beeltenis op de voorkant. Ik had werkelijk geen idee wie ik hier het best voor kon benaderen. Ik schreef een wedstrijd uit via http://www.ontwerpenvoorgeld.nl. Hier krijgen jonge ontwerpers en starters kans om zich te profileren en opdrachten te verwerven. De respons was onverwacht hoog! 58 prachtige ideeën / ontwerpen kwamen voorbij. 2 omslagen sprongen er voor mij echt uit, maar welke was de beste keus?

Die vraag legde ik mijn contacten op Linkedin voor. Ook hier was de respons voor mij verbazingwekkend groot! Ik kreeg diverse tips om de omslag nog te versterken, de omslagen zijn meer dan 6000 keer bekeken en ook voor de inhoud van het boek kwamen nog veel mooie adviezen en tips voorbij. Een ontwerp had met enorme voorsprong de voorkeur van het publiek, zie de foto hierboven.

De kracht van het netwerk blijft mij verbazen! Van tevoren had ik niet kunnen bedenken dat het onderwerp: krachtig Vakmanschap, handboek voor iedereen die het beroepsonderwijs een warm hart toedraagt, zoveel herkenning en belangstelling zou vinden. Echt een fantastische ervaring: heel veel mensen willen jonge mensen iets leren. Heel veel mensen hebben daarvoor hun eigen unieke manier. De verhalen die daarachter zitten: daar ben ik nu over in gesprek.

De komende weken ga ik met heel diverse mensen, in zeer uiteenlopende beroepen in gesprek over vakmanschap en beroepsonderwijs. De verhalen koppel ik aan 6 thema’s: Verbinding, Plezier, Authentiek gedrag, Eigenaarschap, Leiderschap en Creativiteit. In deze gesprekken zoek ik naar ‘dat wat werkt’: wat doet hij of zij waarmee hij jonge mensen bereikt? Wat is haar of zijn geheim? Is het wel iets wat hij / zij doet of heeft ‘dat wat werkt’ met iets anders te maken?

Nieuwsgierig? De komende tijd plaats ik fragmenten uit de interviews en verhalen over mijn zoektocht naar ‘dat wat werkt’ om tot Krachtig Vakmanschap te komen. Heb je nog een tip, ken jij iemand die de moeite waard is om in gesprek te gaan? Ik hoor het graag!

‘Dat wat werkt’, haal ik ook uit mijn eigen ervaringen: De kracht van het netwerken is enorm. Stel een vraag, vanuit je eigen belangstelling en authenticiteit. Mensen willen van nature graag helpen. Ik heb gemerkt dat de reacties van onschatbare waarde zijn