Input Verbinding NOT workshop

Krachtig Vakmanschap is een tijdje onderweg.  De thema’s zijn herkenbaar en dat krijgen Dick en ik terug in het land! In de week van 22 t/m 26 januari 2019 gaven wij aan ruim 100 deelnemers workshops tijden de Nationale Onderwijstentoonstelling in de Jaarbeurs en vroegen wij input voor het vervolg: Krachtig Onderwijs.

In deze blog de samenvatting van een eerste aanzet voor het hoofdstuk ‘Verbinding’ aan de hand van de verkregen input en naar aanleiding van de vraag: ‘wie zet jij aan en hoe doe je dat?’

De deelnemers kwamen uit verschillende hoeken van het onderwijs: Primair onderwijs, beroepsonderwijs, beleids- en adviesfuncties, maar ook uit het hoger onderwijs en bedrijfsleven of defensie. Na een korte toelichting gingen de deelnemers met elkaar in gesprek en gaven op post-is aan hoe zij verbinding zien, ervaren of bevorderen.

Op de poster staat 1 post-it met een groot hart. Dit hart staat voor emotie: verbinding ontstaat niet zonder gevoel of emotie of open staan voor de ander. Dit hart staat ook voor ruimte hebben voor een ander en soms over je eigen schaduw heenstappen om daadwerkelijk in verbinding te raken met elkaar, want als de antwoorden al in je hoofd zitten, heb je zelf onvoldoende ruimte en staat je hart niet open voor nieuwe verbindingen.

Het hart staat ook voor liefde: liefde voor de ander, liefde voor je werk. Vanuit liefde kom je naar waardering. Ieders inbreng is belangrijk, hoe groot of klein of anders ook: als je inbreng van de ander waardeert, sta je meer met elkaar in verbinding, begrijp je elkaar beter en heb je ruimte om stappen te maken. Vanuit liefde is het contact met ‘die lastige leerling’ misschien ineens niet meer zo ingewikkeld, omdat je hem of haar waardeert voor alles wat wel goed gaat. Waardeer je iemand om wat hij laat zien of kan, zie je zijn sterke kanten en zet je die echt in, dan ontstaat er groei en wordt ‘lastig’ ineens niet meer zo zichtbaar.
Werk je vanuit je kracht, dan is er ruimte voor positiviteit en complimenten en dat helpt weer elkaar beter te begrijpen en samenwerken.

Liefde en waardering geeft weer ruimte tot samenwerken. Samen weet je meer, samen bouw je aan iets moois en als je lerenden laat merken dat je echt in hen geïnteresseerd bent, dan krijg je daar heel veel voor terug.

Belangrijk voor het ontstaan van verbinding is ‘ruimte geven’. Besef dat jouw norm, ook echt jouw norm is en niet die van de ander. Geef je elkaar ruimte dan kom je er achter wat de ander beweegt en waarom dat belangrijk is voor de ander. Met dat besef ontstaat ruimte voor waardering en complimenten.
Jouw ‘normaal’ en mijn ‘normaal’ zijn ongelijk. Tegelijk is deze ongelijkheid super interessant! Soms geeft het aan welke persoonlijke doelen iemand wil bereiken, dat nodigt weer uit om een netwerk rond de ander te creëren om hem te begeleiden om zijn doelen ook echt te halen.

Echt midden tussen je leerlingen staan helpt om vanuit gelijkwaardigheid in verbinding met elkaar te staan. Soms heb je een huisbezoek nodig om er achter te komen waarom iemands leefwereld is zoals hij is. Oprechte interesse tonen geeft ruimte voor waardering en complimenten. Begrip voor iemands leefwereld is een sterke schakel in daadwerkelijke verbinding.

Verbinding is ook een vorm van ‘bruggen bouwen’. Bruggen tussen overheden en bedrijfsleven en bruggen tussen jongeren op internationaal niveau. Dit type verbinding bevordert een ander stuk ontwikkeling, zoals begrip voor verschillen in de maatschappij en culturen of ondersteunt taalontwikkeling. Kennis over grenzen heen en begrip voor andere culturen is ontzettend belangrijk voor de toekomst en de ontwikkeling van een lerende. Uiteindelijk komt je weer tot dezelfde kernwoorden: door verbinding met elkaar ontstaat begrip, waardering, liefde, samenwerking en groei.

Een heel belangrijk middel om bovenstaande te bevorderen en bereiken is de dialoog. Vanuit de dialoog is alles mogelijk, bovendien is dialoog altijd en overal mogelijk. Met de middelen van nu en toekomst is het heel eenvoudig elkaar te vinden (denk aan internet, WhatsApp, social media, etc), het gesprek tussen fysieke personen blijft een van de belangrijkste momenten. In een ‘live’ gesprek kun je elkaar aanraken, elkaar non-verbale communicatie waarnemen, verschil in toonhoogte of snelheid van spreken vernemen. Verschillen in inzicht of mening los je niet op via social media, wel in een daadwerkelijk gesprek tussen personen.

Om echt met elkaar in verbinding te komen is de dialoog nog steeds het sterkste middel. Een complimentje van iemand die tegenover je staat is veel sterker dan een complimentje via WhatsApp bijvoorbeeld. Woorden kun je op veel manier interpreteren als ze geschreven staan. Ben je fysiek met elkaar in gesprek, dan kun je elkaar gelijk vragen:’wat bedoel je eigenlijk?’ Deze bijdrage in begrip voor elkaar is belangrijk om echt in verbinding te staan, ruimte te geven aan elkaar en tot samenwerking te komen op basis van oprechte interesse in elkaar.

Bovenstaande werken wij uit met Tips&Tricks om te werken aan verbinding. Wij zoeken inspirerende mensen die wij in het kader van Krachtig Onderwijs mogen interviewen over wat zij doen, waarom zij dat doen en welke werkwijze zij inzetten. Ben jij of ken jij die persoon? Mail ons via het contactformulier of op krachtigvakmanschap@gmail.com

Alvast hartelijke dank!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *